Dag 5,6 en 7 - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Michelle Saaltink - WaarBenJij.nu Dag 5,6 en 7 - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Michelle Saaltink - WaarBenJij.nu

Dag 5,6 en 7

Blijf op de hoogte en volg Michelle

21 Januari 2014 | Zweden, Kalmar

Hoi allemaal!

Ik heb nog een aantal dagen in te halen en aangezien het leven hier super chill is, je bijna geen colleges hebt en het shoppen niet echt bevorderlijk is voor mijn portemonnee type ik maar een reisverslag over de afgelopen dagen!

Dag 5:
Vandaag hebben wij een bezoekje gebracht aan HET kasteel van Kalmar. Aan de buitenkant is het echt een plaatje. Het ligt op een klein eilandje en ziet er echt super cool uit! Onderweg hebben Joyce en ik nieuwe vrienden gemaakt. Zo'n 50 eenden volgden ons, waardoor ik me net een moeder eend voelde.

Eenmaal in het kasteel kregen we een rondleiding van een Zweeds meisje. Ze was gigantisch zenuwachtig en was volgens mij niet zo zeker van het verhaal wat ze ons vertelde. Achter elke zin zei ze: 'I think' om vervolgens een knal rode kop te krijgen.
Hoe mooi en oud het kasteel er van buiten uit zag hoe 'gerenoveerd' het er van binnen uit zag. Bijna alles was 'nieuw' en zo gemaakt dat het moeilijk was om te geloven dat de mensen in die tijd dit al konden realiseren. Toch was er 1 Amerikaans meisje die alles zo interessant vond, dat ze zelfs en schrift bij haar had waar ze aantekeningen in maakte. Iets wat ik dus nooit zou doen! Ik denk dat zij zich snel heeft aangepast aan de studenten hier, aangezien iedereen maar dan ook iedereen volledige dagen aan het studeren is. Ik heb wat moeite met het aanpassen aan de studenten hier, want elke vrije minuut die ik heb besteed ik aan shoppen, films kijken of lekker chillen met Joycie.

Na een rondleiding van 1 uur zijn we met een aantal studenten naar Subway gegaan. Voor hetzelfde menu als ik de eerste dag heb besteld hoefde ik nu maar de helft te betalen. Heeeeeeel vreemd dus.. Je kunt wel begrijpen wat ik met het rest van het geld heb gedaan: uitgegeven bij BEN EN JERRY'S! En ondanks dat het hier zo'n min 6 is smaakte het mij super goed!

Dag 6:
Vandaag hadden we de hele dag VRIJ! En wat doe je dan? Juist; dan ga je de hele dag in je oude kloffie, koffie drinken, tosti's eten en films kijken. Met dank aan de broers van Joyce hebben wij 12 uur lang Twilight kunnen kijken, wat voor ons een echte 'straf' was.

Ook heb ik Joyce leren wassen. Ze knikte, luisterde en keek heel aandachtig, een beetje zoals de studenten in Zweden non stop kijken, dus ik ga ervan uit dat het goed komt. Zo niet, dan vind ik het helemaal geen straf om met haar te gaan shoppen. Op haar kosten natuurlijk, hahaha!

Na 6 dagen 'makkelijk' gegeten te hebben besloten we om vandaag eens een stevige maaltijd te gaan eten, oftewel; spaghetti! Spaghetti pikanto zoals ik het heb genoemd, aangezien ik een beetje uitgeschoten ben met de peper. En laat Joyce nou net niet van pikant eten houden.. Helaas, voor haar dan, gaan we dit nog 2 keer eten, aangezien ik wederom voor een heel weeshuis heb gekookt. Ja mam, ik lijk nou eenmaal op jou!

Dag 7:
De dag dat we hier alweer een week zitten. Jeetje.. het lijkt net of ik in een snelheidstrein zit.

Vandaag hebben wij onze eerste les gehad. Een les die officieel om 1 uur startte en tot 4 uur duurde. Na een uur geluisterd te hebben naar het onderwijs systeem in Zweden, wat overigens heel interessant was, waren we alweer vrij! Heeeeel vermoeiend dus.. Ook kregen wij te horen dat wij 10 hele dagen stage moeten lopen. Ik zit op een soort van privé school, al noemen ze het hier in Zweden niet zo. En aangezien ik me nog niet echt verder verdiept heb ik alles, oké ik moet me echt leren aanpassen aan de Zweedse studenten, weet ik ook niet meer hoe ze het wel noemen.

Ook heb ik vandaag mijn huur moeten betalen. WAT EEN HEL! En ik was zo blij met mijn Erasmus beurs...

Nadat mijn bankrekening WEER geplunderd is, was het tijd om boodschappen te gaan doen. Deze keer zijn we boodschappen gaan doen bij MAXI en ik heb letterlijk mijn ogen uitgekeken. De winkel is te vergelijken met de MAKRO, maar dan 10x zo groot. Ze verkopen er alles, en dan vooral in XL formaten. Ik noem ze daarom 'wannabe Americans'! HEMA rookworsten kennen ze hier niet, maar wel rookworsten van gemiddeld 5 kilo. Papa, dit is echt de walhalla voor jou! Ze hebben hier gewoon hele rijen worsten. Ik zie het al helemaal voor me: jij kwijlend langs al die stellingen, whahaha! Osje mosje wosje, hahaha!

Om 6u zijn we gaan koken in het altijd even 'schone' appartement van Joyce. Haar huisgenoten, een stelletje zwijnen van hier tot Tokio en weer terug, geven gigantische feestjes, waar je mij niet over hoort klagen, maar ruimen niks maar dan ook niks op! Alles wat je aanraakt plakt en het ruikt er non stop naar verrot eten. Heel smakelijk dus..
Ondanks dat heb ik GENOTEN van mijn vissticks. Die dingen kan ik wel hele dagen eten. Mijn buik begint er spontaan weer van te rammelen..

Ik denk dat jullie wel kunnen raden wat wij die avond hebben gedaan.. JUIST! Een film gekeken, heeeeel verrassend. Twilight deel 5 en ik moet zeggen: ik ben verslaafd! Zo verslaafd dat ik gewoon boos werd, letterlijk, toen de film was afgelopen en ik me er bewust van werd dat dit echt het laatste deel was. Vervolgens hebben we een andere film gekeken. Ik ga hier maar 1 ding over zeggen: kijk NOOIT maar dan ook NOOIT de film Type Blood Unknown, want je valt er letterlijk bij in slaap. Over slapen gesproken, vanavond heb ik weer heerlijk lepeltje-lepeltje met Joyce gelegen, want deze angsthaas durfde niet meer naar huis te fietsen.

Nou nu ben ik echt klaar met de verhalen. Misschien als ik zin heb voeg ik nog een aantal foto's toe. Zo niet dan hebben jullie pech!

TOEDELOETOEDELOTOEDELO!

  • 21 Januari 2014 - 20:00

    Je Moerder Weer :):

    Heey dochter en Joyce,

    Zo te lezen is het een geweldige tijd, wat wel opvalt is de vele uren die jullie niet in studie steken....
    Ik kan me voostellen dat film kijken een favoriet bij jullie is, toch hebben wij als ouders er een zwaar hoofd is als later blijkt dat het alleen maar geld heeft gekost en het heeft niets opgebracht, hahahahaha
    Hier is alles goed, veel studietijd op het werk waarin ik elke keer weer zoveel van opsteek, grapje.

    Ach hier gaat alles wel goed, de cursisten hebben het er maar druk mee met alle tentamens, zweten en zenuwen brengen hun hoofden op hol, ik blij dat ik alleen nog maar de certificaten hoef te maken en te overhandigen.

    Tom doet het goed, hij heeft voor de opleiding productie best mooie cijfers, voor de hogere opleiding is het wat moeilijker volgens mij, toch is hij geslaagd en mag je er heel trots op zijn!

    We wensen je heel veel plezier verder en samen met je vriendje Joyce, hihihihi

    je moest de groetjes ook hebben van je BoyFriend :) & xxxxx

    Kus mama en papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Stage, Zweden

Voor 6 maanden stage lopen in Kalmar (Zweden)!!!

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2014

Week 2 SNEEUW!

21 Januari 2014

Dag 5,6 en 7

18 Januari 2014

Dag 4

16 Januari 2014

Dag 3

15 Januari 2014

Dag 2
Michelle

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 5315

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 01 Juli 2014

Stage, Zweden

Landen bezocht: